Angin puyuh melanda Amerika

Angin puyuh (storm) menelan 500 nyawa dalam waktu sebulan dan di nyatakan angin puyuh paling ganas sejak tahun 1950 an melanda amerika.

info penyebab terbentuknya angin puyuh adalah:

Pembentukan: Angin kencang ribut petir yang berputar secara ganas dari udara dan mencapai daratan. Ia terbentuk apabila angin panas, lembap bertemu dengan udara sejuk dan kering.

Musim : Bermula pada awal musim bunga di kawasan sepanjang Teluk Mexico.
Tempoh: angin puyuh yang turut diiringi ribut taufan, angin kencang dan hujan batu boleh berlanjutan beberapa waktu hingga lebih sejam. Kebanyakannya tidak sampai 10 minit.

Fizikal : rata-rata ukuran angin puyuh adalah lebar kira-kira 200 meter
Kekerapan: Kira-kira 1,300 angin puyuh menyerang Amerika setiap tahun. Statistik Agensi Pentadbiran Atmosfera dan Lautan Kebangsaan Amerika (NOAA), sudah 1,200 angin puyuh melanda selama tahun ini saja.

Arah: Kebanyakan angin puyuh bergerak dari barat daya ke timur laut, atau barat ke timur. Sebahagiannya menukar arah atau kembali .
Ramalan: Satu atau dua hari sebelum, pakar kaji cuaca melihat suhu dan aliran tiupan angin yang boleh menyebabkan kelembapan mencukupi, ketidakstabilan untuk menentukan kehadiran angin puyuh .
Peralatan kesan : Pusat Kaji Cuaca Kebangsaan Amerika guna radar, satelit, belon cuaca dan komputer bagi memantau langit.

Pusat kejadian: Di sekitar Missouri, Arkansas dan Illinois dan bergerak ke arah Indiana, Ohio, Kentucky, Tennessee dan utara Mississippi, Amerika. Malah kawasan laluan utamanya Tornado Alley yang mrentasi Texas ke Nebraska serta kawasan Colorado, Iowa, Indiana, Illinois, Kansas, Missouri dan Arkansas.
angin puyuh juga turut dilaporkan di Britain, India, Argentina.

sebagai warga indonesia kita harus merasa bersyukur,karena di negara indonesia tidak ada bencana alam seperti angin puyuh yang ganas ini.
sekian info dari saya semoga bisa menambah wawasan anda..terimakasih.

Newer Post Older Post

5 Responses to “Angin puyuh melanda Amerika”

  1. ngeliat gambarnya udah kerasa mengerikan ... gmn mereka yg berada disekitar angin itu.... smg mereka di berikan kekuatan dalam menghadapi ujian Tuhan ini.
    Maaf ya, mas ... aku baru bisa kesini... tq ya sellau mengunjungiku...

    ReplyDelete
  2. I admire the valuable information you offer in your articles. I will bookmark your blog and have my children check up here often. I am quite sure they will learn lots of new stuff here than anybody else!

    ReplyDelete
  3. Artike yang bagus bro
    kalau mau beli laptop bekas bisa mampir di web saya yah. .
    ada tips membeli laptop bekas juga loh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Powered by Blogger.